Recent is er in Duitsland, aan de grens bij Groesbeek, een uitbraak geweest van het Rhino-virus bij paarden. Het is voor paarden een erg besmettelijk (verkoudheids)virus dat paarden een beetje of heel erg ziek kan maken. Ook kan een paard er in een heel ernstig geval aan overlijden. Overigens is rhino geen zeldzame ziekte, ieder jaar in de winterperiode zijn er meldingen dat het virus ergens is opgedoken. Met goede maatregelen verspreid het virus zich ook niet zo snel.

Op Facebook meldt rijvereniging De Grensruiters uit Dinxperlo dat zij i.v.m. rhino de verenigingslessen voorlopig stopzetten, omdat zij vlak aan de grens van de getroffen Duitse regio zitten. Ook zijn enkele wedstrijden dichter bij ons in de buurt op paardenbedrijven (o.a. Hengelo gld., Vorden en Zevenaar) afgelast.

Wij kunnen ons voorstellen dat leden misschien vragen hebben over wedstrijden of clublessen. Vooralsnog laten we onze verenigingslessen gewoon doorgaan. We volgen de ontwikkelingen natuurlijk op de voet en informeren jullie als er zaken veranderen. Kring de Oude IJssel houdt de verenigingen binnen de kring op de hoogte via hun facebookpagina:  www.facebook.com/kringdeoudeijssel

Wil je meer weten over het rhinovirus, dan zijn dit nuttige en betrouwbare artikelen: